Vereniging Preventie &
Bedrijfshulpverlening Nederland
Informatie
Een bedrijfshulpverlener
Een bedrijfshulpverlener (BHV’er) is een aangewezen persoon binnen een organisatie/bedrijf die de volgende taken kan uitvoeren:
Eerste hulp bij ongevallen;
Bestrijden van brand;
Het in noodsituaties evacueren van werknemers of andere aanwezige personen.
download hier het informatieblad
De preventiemedewerker
De preventiemedewerkers (PM) beschikken over duidelijke wettelijke taken. Want volgens het ministerie van SZW helpen ze bij ‘de dagelijkse veiligheid en gezondheid en arbeidsomstandigheden’.
download hier het informatieblad
Best Practices
EERSTE HULP BIJ PREVENTIE / BEDRIJFSHULPVERLENINGSPROBLEMEN (BEST PRACTICES)
Als preventiemedewerker en bedrijfshulpverlener sta je met enige regelmaat voor zeer brede en diverse waaiers van problemen. Hulp is er op alle vlakken en diverse niveaus, maar soms kom je er gewoonweg niet uit. Je hebt van alles geprobeerd, mappen uit de kast getrokken en experts geconsulteerd maar het probleem is nog niet opgelost. Immers ‘best practices‘ komen veelal voort uit ervaringen van mensen (menselijk kapitaal) en worden vervolgens vastgelegd in een beschrijving / leidraad (structureel kapitaal) en tenslotte weer omgezet naar handelingen
(menselijk kapitaal).
Daarom heeft het bestuur van de VPBN (Vereniging Preventie & Bedrijfshulpverlening Nederland) het initiatief genomen om deze schijnbaar onoplosbare problemen in kaart te brengen. Misschien is jouw probleem wel een workshop waard en kunnen we er op deze manier voor zorgen dat andere preventiemedewerkers en bedrijfshulpverleners jou helpen bij het vinden van een oplossing. Deel je probleem en we proberen het samen op te lossen. Dat is de kracht van de VPBN: leren van elkaar.